”Scrisul ca receptacul”

În seria de evenimente culturale desfășurate în 2025 în cadrul Colegiului Național „I. L. Caragiale”, vineri, 14 martie, am avut privilegiul să o avem alături de noi pe scriitoarea Viorica Răduță cu ultimul său volum publicat, Eseul și păgânul (Ed. Universității de Vest, Timișoara, 2025).

            Volumul conține o serie de eseuri care abordează concepte literare inedite, prin care autoarea analizează și valorizează estetic autori importanți ai literaturii române, rearanjând în același sistem de valori scriitori aparținând unor epoci diferite, Mircea Cărtărescu, Mihai Eminescu, George Bacovia, Lucian Blaga, găsind chiar interesante corespondențe între poeziile lui Eminescu și formele stilizate ale sculpturilor lui Constantin Brâncuși. Despre noțiunea de eseu ca specie literară complexă, dar și despre interval, anamorfoză, catoptrică, ovoid, izomorfism și alte concepte inedite ale Vioricăi Răduță ne-a vorbit eseistul și criticul literar Christian Crăciun.

            Mai multe despre volum puteți citi aaccesând linkul: https://citeste-ma.ro/un-reper-necesar-eseul-si-paganul-de-viorica-raduta/?

            Scriitoarea Viorica Răduță nu mai este de mult o surpriză pentru lumea literară. A debutat în 1998, marcându-și începutul poetic prin volumul de versuri Patimi după mine, dar și ca prozatoare, cu romanul Înainte de exod.

            Au urmat sistematic volumele de versuri Lipsă la psalmi (2000), Al 13-lea Iov (2003), când amintirile corpuri subtile (2007), Viaţa de apă de uscat (2008), cam toţi murim (2010), Mama întreabă dacă stau până seara (2013), Când se duc în uitare (2015), Arsura umblă după trup (2018), O sută una de poezii (2019) și Ai moartea pe față (2021), apoi romanele Irozi (2001), Hidrapulper (2007), În exod (2008), Mamamea moarte (2008), În două lumi (2013), Vremea Moroiului (2015), Oraşul închis (2017), Un calcan pe Lipscani (2021) și volumele de eseuri: Graalul fără Graal (2002), Interpolări şi interpolări (2007).

            În cadrul lansării de carte am prezentat și cel mai recent volum de versuri semnat de Viorica Răduță, cum îngheață rochia miresei, apărut în 2024 la Editura Charmides. Volumul consemnează în cheie poetică o temă extrem de actuală, sensibilă și cutremurătoare în același timp: războiul. Poeziile din volum înregistrează incredibila transfigurare a morții într-o realitate pregnantă, care ne țintuiește pe fâșia de graniță (umană, dar și geografică) și ne obligă să privim dincolo de viețile noastre. Moartea este una dintre temele de referință ale liricii scriitoarei, pentru care, în cazul acestui ultim volum, pretextul (ce lejer sună!) este războiul. Poeta se impune astfel în sfera liricii contemporane prin stilistica unei morți anunțate.

Despre acest volum puteți citi mai mult accesând linkul: https://citeste-ma.ro/orice-viata-va-pierde-razboiul-precum-si-orice-razboi-pierde-vieti/ .